Pavlína S. Morháčová – grafický dizajn a i.

Infosystém nového areálu SNG



Zámerom bolo čo najmenej konkurovať architektúre a hlavne vystaveným dielam, ktorým je budova určená, citlivo narábať s materialitou a farebnosťou. Nadviazať na ducha sedemdesiatych rokov nie znovuvytváraním „retro“ estetík, ale prebratím niektorých princípov pre toto obdobie charakteristických. Umiestňovanie prvkov na kovové konštrukcie, mriežky a práca s takými prvkami, ktoré priznávajú konštrukčné riešenia. Prvky sú navrhnuté tak, aby sa potláčalo pôsobenie hmoty fyzických nosičov. Minimalizované sú súčasné, „módne“ materiály, naopak je uprednostnená „nadčasová“ neutrálna farebnosť a vzhľad.

Keďže projekt vznikal súbežne s realizáciou stavby, od začiatku musel byť koncipovaný ako otvorený systém s veľkým dôrazom na flexibilitu práce s jednotlivými prvkami, aby bolo umožnené variabilné využívanie priestorov a systém vedel pružne reagovať na zmeny počas prevádzky.

Dizajn vo veľkej miere využíva ľahko modifikovateľné materiálové riešenia pre zabezpečenie častej aktualizácie obsahu. Množstvo nosičov je mobilných alebo ich je možné jednoducho premiestňovať a dopĺňať priamo počas prevádzky. Špecificky flexibilným nosičom sú mobilné obrazovky, premiestniteľné ľubovoľne v rámci dosahu elektrickej siete, obsahovo spravované cez interný redakčný systém. Najrozmernejšou flexibilnou súčasťou riešenia je využitie premostenia a priestoru pod ním na komunikáciu galérie navonok cez prezentačný závesný systém. Ten umožňuje propagáciu programu a výstav, ale aj inštaláciu umeleckých diel.

Ešte začiatkom roka 2025 bol informačný systém stále v permanentnom vývoji, pričom vzhľadom na skúsenosti v samotnej prevádzke a pri zmenách podmienok, stále prebiehali modifikácie projektu, aj s pomocou výskumu správania a potrieb návštevníkov. 

Od augusta 2024 bola inštitúcia postupne ochromená jej zriaďovateľom – Ministerstvom Kultúry. Striedaním nekompetentných poverených generálnych riaditeľov (august–apríl: 4ks), deštrukciou dlho budovanej organizačnej štruktúry, vyhodenie kľúčových zamestnancov a následnými hromadnými  výpoveďami sa SNG dostala do umelého spánku, kedy niektoré procesy ešte zo zotrvačnosti bežia, ale väčšina z nich sa už zastavila, a postupne to začína vidieť aj navonok. Návštevnosť klesá, neón bliká, obrazovky už nemá kto updatenúť a v ďalšom mesiaci je veľmi nepravdepodobné, že ostávajúcim zamestnancom budú vôbec vyplatené mzdy. Nechutný koniec krásneho príbehu. Snáď nie na dlho. Je to zlý sen.

Za infosystém sme získali Národnú cenu za dizajn 2024.


klient: Slovenská národná galéria, 2019–2024
spolupráca: Braňo Matis, Beáta Paňáková, Ondrej Jób, Ateliér BKPŠ
foto: Lenka Márföldy, Juraj Starovecký